FİNANS

Dünyanın En Büyük Endişe Kaynağı: Enflasyon

Covid-19 endişesini atlatan dünya, post-covid sürecinde enflasyon kaygısı, yoksulluk ve eşitsizlikle boğuşuyor.

Kaygılar Kronikleşiyor

Tüketicinin pandemi sürecinde yoğunlaşan finansal endişeleri dalgalı ekonomik atmosfer nedeniyle hala çok baskın.

2023 yılı içinde enflasyonun yükseleceğini düşünen tüketicilerin oranı, Nisan-Kasım 2022 dönemlerinde yapılan araştırmalarda küçük ölçekte gerileme eğilimi gösterse de pek çok ülkede katılımcıların yarısından fazlası yüksek enflasyon öngörüsünü koruyor.

Türkiye özelinde,
  • %67 Finansal durumunu yönetmekte zorlandığını beyan ediyor.
  • %61 2023 yılı içinde Yaşam standardının düşeceğini öngörüyor.
  • %86 Ürün ve hizmetlerdeki fiyat artışından endişe duyuyor.
  • %74 Dışarıda sosyalleşmek için yapılması gereken harcamanın artacağını düşünüyor.
Türkiye özelinde,

Kişisel yaşam standartlarından memnuniyet, ülke ekonomisi ile paralellik gösteriyor.
Ruh halimiz: yorgun, bıkkın, endişeli.

Yatırım Araçları Değişiyor

Pandemi ve ardından gelen ekonomik güvensizlik dönemi tüketicinin finansal kaygılarını tetiklerken ekonomi ve yatırıma olan ilgisini de kalıcı olarak yükselten ve yatırım araçlarını değiştiren bir unsur oldu. Türk insanı için önemli bir yatırım aracı olan gayrimenkul, Türkiye’de ve dünya genelinde azalma gösterirken Cryptocurrency artış ivmesi yakaladı.

Türkiye: Altın en önemli yatırım aracıdır. Cryptocurrency ise son iki yılda ciddi bir artış ivmesi kazanmıştır.

Avrupa: Cryptocurrency, 2022 yılında ciddi bir artış ivmesi kazanmıştır. Hisse senetleri ise istikrarlı artışını sürdürmektedir.

Kuzey Amerika: Cryptocurrency, 2022 yılında ciddi bir artış ivmesi kazanmıştır. Hisse senetleri ise istikrarlı artışını sürdürmektedir.

Ortadoğu & Afrika: Cryptocurrency, öne çıkan yatırım aracıdır ve pandemi sürecinden beri istikrarlı bir artış kaydetmektedir.

Latin Amerika: Cryptocurrency, öne çıkan yatırım aracıdır ve pandemi sürecinden beri istikrarlı bir artış kaydetmektedir.

Asya Pasifik: Altın en önemli yatırım aracıdır.

Değeri Maksimize Etme Davranışı Öne Çıkıyor

DEĞER= FAYDA/MALİYET
Tüketici, aradığı faydayı daha ucuza mal etmenin yollarını ararken gym’e gitmek yerine koşuya çıkmayı, sinemaya gitmek yerine online streaming platformlarında izleme yapmayı tercih ediyor.

ALIŞVERİŞ

Pandemi sonrası FMCG Sepetini Ekonomi Şekillendiriyor

Dünya genelinde FMCG sepetlerine baktığımızda pandemi sürecinde azalma eğilimi gösteren atıştırmalık satın alımının normale döndüğü gözleniyor. Pandemi sürecinde sağlık hassasiyeti ile artan vitamin/gıda takviyesi kullanımı ise –önceki dönemlere göre daha yaygın olsa da- azalma eğiliminde ve erişebilen ekonomilerde yerini sağlıklı/organik ürün tüketimine bırakıyor.

Avrupa: Atıştırmalık tüketimi artıyor. Vitamin/Gıda takviyesi kullanımı azalsa da organik ürün tercihinde pandemiden bu yana ciddi bir azalma gözlenmiyor.

Kuzey Amerika: Atıştırmalık tüketimi yaygın. Organik ürün satın alımı artarken vitamin/gıda takviyesi satın alımı azalıyor.

Ortadoğu & Afrika: Atıştırmalık tüketimi artıyor. Organik ürün satın alımı artarken vitamin/gıda takviyesi satın alımı azalıyor.

Latin Amerika: Atıştırmalık, kahve, içecek satın alımı artıyor. Organik ürün satın alımı artarken vitamin/gıda takviyesi satın alımı azalıyor.

Asya Pasifik: Atıştırmalık tüketimi artıyor. Hem organik ürün satın alımı hem de vitamin/gıda takviyesi satın alımı azalıyor.

Türkiye’de FMCG Sepeti Hacim Kaybediyor

Hem pandeminin getirdiği panik alışverişi davranışının sona ermesi hem yüksek enflasyon nedeniyle Türkiye’de tüketicinin alışveriş sepeti hemen her başlık altında hacim kaybediyor. Özellikle «organik ürün», «sağlıklı atıştırmalık» gibi yüksek fiyatlı ürünleri satın alma eğiliminde belirgin azalma gözleniyor.

Tüketicinin alışveriş sıklığı azalıyor. 2022 yılında FMCG harcaması son 8 yılın en yüksek seviyesinde gerçekleşmiş olsa da tüketicinin satın aldığı ürün sayısı ile sepet değeri arasındaki makas her geçen gün açılıyor.

Bisiklet ve Scooter Tercihi Artıyor

Otomobil, en çok tercih edilen ulaşım aracı olsa da pandemi ve sonrasında gelişen ekonomik atmosfer, sağlık ve çevre hassasiyeti ile birleşince tüketiciyi bisiklet ve elektrikli scooter gibi alternatif ulaşım çözümlerine yöneltiyor.

Alışverişte Eco-Conscious Davranışlar Azalıyor

Pandemi sürecinde öne çıkan eco-conscious alışveriş davranışları azalma eğiliminde. Ekonomik olarak güvende hissetmeyen tüketici, her ne kadar dünya genelinde iklim krizi konusunda endişeli olsa da eco-friendly ürünler için daha fazla ödemeye daha az istekli görünüyor.

Kriz Dönemlerinde Tüketici Reaksiyonu

İLK FEDA EDİLENLER: Maliyetsiz ya da daha az maliyetle benzer faydaya erişimi mümkün ihtiyaçlar (Örn: Gym’e gitmek yerine koşuya çıkmak, dışarıda sosyalleşmek yerine evde buluşmak.

TEMEL TÜKETİMLER: Düşük maliyetli alternatif arayışı, market etiketli ürünlere yönelim, marka sadakatinde azalma

DAYANIKLI TÜKETİM ÜRÜNLERİ: Gerekmedikçe büyük kalemlerde yeni ürün alımını erteleme, yenileme yerine onarma.

KÜÇÜK LÜKSLER: Kriz dönemlerine özgü koşullar kişisel ekonomik tedbirleri arttırsa da tüketiciler kendilerini ödüllendirmekten vazgeçmiyor. Bütçelerini merkeze alan tüketiciler, büyük harcamalarını askıya alırken ufak alışverişlerle kendini ödüllendirme yoluna gidiyor.

GÜNLÜK HAYAT

Sağlıklı Yaşam Alışkanlığı Korunamıyor

Pandemi sürecinde sağlıklı beslenmeye, spor ve fitness’a yoğunlaşan tüketici ilgisinin dünya genelinde azalma eğilimine girdiği gözleniyor.

Mental Sağlık Sorunları Artıyor

«Bugün ülkenizdeki insanların karșılaștığı en büyük sağlık sorunları olarak așağıdakilerden hangisini görüyorsunuz» sorusuna Dünya genelinin %36’sı, Türkiye’nin ise %27’si mental sağlık yanıtını veriyor.

Evcil Hayvanlarla Bağımız Güçleniyor

Pandemideki yalnızlaşma sürecinin de etkisiyle, hem dünyada hem de Türkiye’de yoğunlaşan evcil hayvan sahipliği yükseliş trendine devam ediyor.

Dünyayı Keşfetme Arzusu Azalıyor

Finansal kaygılarla boğuşan tüketici, hem dünyada neler olup bittiğini bilme isteğini hem keşif arzusunu hem diğer kültürlere olan ilgisini kaybederek içe kapanıyor.

MEDYA TÜKETİMİ

Online Streaming Tv’den Pay Çalıyor

Türkiye için Linear TV hala önemli bir mecra.

  • Mobil’in Yükselişi Devam Ediyor
  • Yazılı Basına İlgi Azalıyor
  • E-sports Ve Gaming Pandemi Popülerliğini Koruyamıyor
  • Podcast Yerini Sağlamlaştırıyor