KATEGORİYE BAKIŞ

Online Seyahat ve Turizm Harcamaları
We Are Social ve Meltwater’ın “2023 Türkiye Online Tatil ve Seyahat Raporu” na göre Türkiye’de online tatil ve seyahat harcamaları 2022 yılında yüzde 228 artış gösterdi.

Kullanılan araçlar
  • Uçak: 3,90 Milyar USD
  • Tren: 32,91 Milyon USD
  • Kiralık Araç: 259,6 Milyon USD
  • Otobüs: 222 Milyon USD
Seyahat türü
  • Otel: 3,26 Milyar USD
  • Paket Tur: 1,6 Milyar USD
  • Cruises: 3,7 Milyon USD

Kategoride Post-covid Etkiler

Pandeminin ve kapanmaların etkilerinden biri olan eğlence için online’a bağlı olma zorunluluğundan bıkan kitle ‘off-grid’ tatillleri tercih etmeye başladı. Hiçbir online bağlantının olmadığı hatta bazen elektrik veya suyun bile olmadığı tatiller tercih edilir hale geldi. Özellikle çalışanların bu detoksa ihtiyaç duyduğu gözleniyor.

Off-grid tatil kültürünün en önemli sebeplerinden biri de insanların gerçeklikten uzaklaşmak isteği. Bu istek Milleniallar ve Z kuşağında daha baskın bir gerekçe olarak öne çıkıyor.

Seyahat ve Bütçe Planlaması

2023'e girerken küresel ekonominin hemen bir iyileşme belirtisi göstermemesi nedeniyle, seyahat eden kişiler bütçe planlaması konusunda daha hassas. Booking.com’un araştırmasına göre katılımcıların %68’i tatillerinde ne kadar harcama yaptıklarına dikkat ettiklerini beyan ediyorlar. Bununla birlikte, devam eden ekonomi ve enerji krizlerine rağmen, katılımcıların yarısından fazlası tatile yatırım yapmanın hala en öncelikli hedef olduğunu belirtiyor.

2023’ün Popüler Seyahat Trendleri

Nostaljik kaçışlar 2023’ün en popüler seyahat trendleri arasında yer alıyor.

Niş deneyimler de seyahat severler için ilgi çekici olmaya devam ediyor

Online Seyahat Kategorisi Tüketici Analizi (Global)

25-54 gibi geniş bir yaş grubunda dağılım gösteren grup ağırlıklı olarak orta ve üst gelir grubuna sahip insanlardan oluşuyor. Kadın ve erkek dağılımı arasında ciddi bir fark gözlenmiyor.

Başlıca ilgi alanları: Müzik, seyahat, Film/sinema, yemek/mutfak, dışarıda yemek, haberler/güncel durum, televizyon, sağlıklı yiyecekler, bilim/teknoloji, sağlık/fitness, doğa/yaban hayatı, açık hava etkinlikleri.

Z Jenerasyonu Seyahat Cümleleri
  • Mükemmel fotoğraf çekilecek tatil rotalarını tercih ederim (insta-vacations)
  • Hayatımda bir kez deneyimleyebileceğim tatillere öncelik veririm
  • Açıkhavada macera aktivitelerinin olması tatil seçimimi etkiler
  • Reklamlar tatil planım için etkili bir unsurdur
Y Jenerasyonu Seyahat Cümleleri
  • Çocuklar ve aileler için iyi olanakların olduğu tatilleri tercih ederim
  • Tatil tanıtım broşürleri tercihlerimi etkiler
  • Seyahat acentelerinin önerileri tatil planım için etkili bir unsurdur
  • Tatil yapanların online yorumları benim için önemlidir
X Jenerasyonu Seyahat Cümleleri
  • Özel teklif ve fırsatlar tatil planımı etkileyen bir unsurdur
  • Seyahat kolaylığına öncelik veririm (direkt uçuş, vize/aşı gerekmemesi)
  • Ödediğim bedelin karşılığını almak tatil tercihimi etkiler
  • Havanın durumu ve yılın zamanı tatil planım üzerinde etkilidir
  • Bilindik yerler olması (daha önce ziyaret ettiğim yerler) tatil planımı etkileyen unsurlardandır
Baby Boomers Seyahat Cümleleri
  • Havanın durumu ve yılın zamanı tatil planım üzerinde etkilidir
  • Ailemi ve arkadaşlarımı ziyaret edebileceğim tatilleri tercih ederim
  • Seyahat kolaylığına öncelik veririm (direkt uçuş, vize/aşı gerekmemesi)
  • Tatil için katedeceğim mesafe tatil planımı yaparken göz önünde bulundurduğum bir unsurdur

Online Seyahat Kategorisi Tüketici Analizi (Türkiye)

35-54 yaş grubunda yoğunlaşan kullanıcılar orta ve üst gelir grubuna aitler. %47’si erkek, %53’ü kadınlardan oluşan grup ağırlıklı olarak metropolde yaşıyor.

Başlıca ilgi alanları: Film/sinema, yemek/mutfak, Müzik, bilim/teknoloji, haberler/güncel durum, spor,
seyahat, dışarıda yemek, , televizyon, sağlıklı yiyecekler, sağlık/fitness, doğa/yaban hayatı, açık hava etkinlikleri.

Türkiye’de Jenerasyonlar ve Seyahat Cümleleri

Z jenerasyonu
  • Mükemmel fotoğraf çekilecek tatil rotalarını tercih ederim (insta-vacations)
  • Hayatımda bir kez deneyimleyebileceğim tatillere öncelik veririm
  • Rahatlatıcı/dinlendirici tatiller seçimlerim arasındadır
  • Reklamlar, tatil planım için etkili bir unsurdur
  • Kültürel deneyim kazanacağım tatilleri tercih ederim
Y jenerasyonu (millenials)
  • Çocuklar ve aileler için iyi olanakların olduğu tatil
  • Açıkhava etkinlik/macera içeren tatiller ilgimi çeker
  • Tatil bölgesi hakkında okuduğum makale/yazı fikrimi değiştirebilir
  • Tatil tanıtım broşürleri tercihlerimi etkiler
  • Bilindik yerler olması (daha önce ziyaret ettiğim yerler) tatil planımı etkileyen unsurlardandır
X Jenerasyonu
  • Seyahat acentelerinin tavsiyeleri tatil seçimim üzerinde etkilidir
  • TV şovunda ya da filmlerde gördüğüm tatil bölgelerine gitmek isterim
  • Reklamlar, tatil planım için etkili bir unsurdur
  • Ailemi ve arkadaşlarımı ziyaret edebileceğim tatilleri tercih ederim
  • Tatil bölgesi hakkında okuduğum makale/yazı fikrimi değiştirebilir
Baby Boomers
  • Seyahat kolaylığına öncelik veririm (direkt uçuş, vize/aşı gerekmemesi)
  • Hayatımda bir kez deneyimleyebileceğim tatillere öncelik veririm
  • Kültürel deneyim kazanacağım tatilleri tercih ederim
  • Daha önce o tatil bölgesini tercih etmiş kişilerin online yorumları tatil tercihimi etkiler
  • Ailemi ve arkadaşlarımı ziyaret edebileceğim tatilleri tercih ederim

Türkiye’de ve Globalde

Kategoride X ve Y kuşağı baskın.

Y kuşağının hem online’dan hem de basılı broşürlerden etkilenmesinin sebebi internet öncesi ve sonrası dönemi görmüş olmalarından kaynaklanmaktadır.

En çok tercih edilen tatil türü deniz-kum-güneş tatil türüdür.

Z kuşağının tatil konusunda en çok önem verdiği unsur güzel fotoğraf çekebilme olasılıklarıdır.

*Türkiye’de baby boomers kuşağı online yorumlara globalden daha fazla önem vermektedir. Seçimlerinden pişman olmamak, kısıtlı kaynağı doğru kullanmak bu kuşak için önemlidir.